سفارش تبلیغ
صبا ویژن



علت ایجاد لکه ی سفید روی ناخن - پرستار تک

علت ایجاد نقطه های سفید روی ناخن ها چیست؟

نقطه های سفید روی ناخن

هرکسی در زندگیش روی ناخن هاش نقطه های سفید دیده. باوجود اینکه مشکل رایجیه ولی همچنان به خاطر تنوع الگوی ظاهر شدنش به شکل یه راز مونده. حتی افسانه هایی هم در مورد این نقاط سفید روی ناخن گفته شده. معمولا مردم می گن که ظاهر شدن این نقاط سفید روی ناخن به خاطر کمبود کلسیم یا کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی دیگری است. علارغم اینکه این شایعه ها برای مدت طولانی گفته می شوند ولی هیچ یک از آنها اثبات نشده است.

علت ایجاد نقطه های سفید روی ناخن ها چیست؟

علت ایجاد نقطه های سفید روی ناخن ها چیست؟

 

 ظاهر شدن این نقاط سفید روی ناخن leukonychia نامیده می شود. ظهور این نقاط سفید می تواند به علت آسیب قسمت انتهای ناخن که به آن ماتریکس می گویند باشد. معمولا این آسیب ها قبلا رخ دادند اما آشکار شدن این نقاط سفید مدتی بعد رخ دهد. و این مدتی که بعد از آسیب خوردن طول می کشد تا این نقاط ظاهر شوند باعث می شود که شما اون آسیب رو فراموش کنید. تقه زدن معمولی به در یا روی میز می تونه علت آسیب باشند و به طبع آن پس از چندی این نقاط ظاهر شوند.(علت دیر ظاهر شدن آن رشد آهسته ی ناخن است)

علت ایجاد نقطه های سفید روی ناخن ها چیست؟

علت ایجاد نقطه های سفید روی ناخن ها چیست؟

 

گاهی هم حساسیت به تقویت کننده های ناخن، لاک، یا حتی پاک کننده ها هم می تواند سبب بروز این نقاط سفید شوند. اگر شما از ناخن های مصنوعی استفاده می کنید امکان داره حین قرار دادن آنها ضربه به انتهای ناخن شما وارد ششده باشد و باعث آسیب شود. همچنین مانیکور کردن هم می تواند سبب صدمه زدن به ناخن و بروز نقاط سفید شود. البته گاهی اوقات نیز این نقاط سفید روی ناخن می توانند نشاندهنده ی عفونت ناخن نیز باشند.

اکثر اوقات هیچگونه نگرانی برای این نقطه ها وجود ندارد و اکثرا بی ضرر هستند. اما اگر از دیدن اون ها خسته شدید می توانید:

  • لاک بزنید. رنگ صورتیه ملایم یا هلویی به طوری که این نقاط دیده نشن.
  • دستتون را مرطوب کنید و ناخن هایتان را هم مرطوب کنید. لوسیون یا کرم یا هر چیزی که استفاده می کنید رو خوب روی ناخن هایتان هم ماساژ دهید.
  • اگر پوست دور ناخن هایتان خشک شده، کمی ویتامین E روی ناخن ها و پوست اطرافش ماساژ دهید.

اگر به خوبی از ناخن هایتان نگهداری کنید دیگه از این نقطه های سفید هم خبری نیست. اما اگر این نقاط سفید روی دستتون زیاد بود و برای مدت طولانی باقی ماندن و علت آنها را نیتونستید بفهمید حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.همونطور که اشاره شد گاهی علت این نقاط عفونته و فقط متخصص می تونه نظر بده و علت آنها را بگه. اگر رنگ و حالت غیر طبیعی داشتند حتما به متخصص مراجعه کنید تا پایه ای برای بیماری های دیگر نباشند



نویسنده : ابولفضل جهانگرد » ساعت 11:44 صبح روز سه شنبه 92 مهر 30