سفارش تبلیغ
صبا ویژن



نکات پزشکی جالب - پرستار تک

تماس روزانه مو با آبهای حاوی موادی مانند کلر اثر خشک‌کنندگی بر موها دارد و موجب شکنندگی آنها می‌شود. شست‌وشوی مو با شامپو مناسب را پس از استخر الزامی ا ست و به افرادی که روزانه شنا می‌کنند توصیه می‌شود موها را با شامپوهای نرم‌کننده و حالت دهنده شست‌وشو دهند؛ زیرا با این کار لایه‌ای بر روی مو ایجاد می‌شود که از خشک شدن مو جلوگیری کرده و باعث سهولت در شانه شدن مو و شفافیت موها می‌شود.

 

استفاده از آب صابون شیوه‌ای موثر برای از بین بردن ویروس ایدز بشمار می‌رود. صابون و آب معمولی می‌تواند به گونه موثری ویروس عامل بیماری ایدز یا HIV را نابود کند. تماس ترشحات دهانه رحم با آب صابون برای مدت 2 تا 6 دقیقه به شمار ویروسهای HIV را در این ترشحات به میزان بیش از یکهزار برابر کاهش می‌دهد.

                                                                                                                                  استفاده زیاد از سشوار و رنگ‌های شیمیایی باعث موخوره موها می‌شود. تغییراتی مثل موخوره، شکافتگی انتهای موها و خشکی مو غالبا در اثر آسیب‌های آرایشی، مثل استفاده زیاد از سشوار یا رنگ‌های شیمیایی است. کمبود پروتئین می‌تواند از رویش موها جلوگیری کند.

پستـه سرشار از آهن‎ و خونساز است‎ و ارزش‎ غذایـی‎ آن‎ حتی‎‎ از مواد پروتئینی مـاننـد گـوشـت‎, شـیـر, تخم‎ مرغ و حبوبات‎‎ بیشتر است. پسته‎‎ همچـنیـن‎ در تقـویـت‎ حـافـظه و افزایش‎ نیرو و نشاط در کودکان‎‎ و جـوانـان آثار مثبتی‎ دارد. پروتئین‎‎, کلسیم‎ و ویتـامیـن هـا,A ی‎ B2 ,B1 و B3 از مواد دیگر موجود در پسته‎ است‎.

در سردرد هایی که علائم زیر وجود دارد باید به پزشک مراجعه نمود: 1- بیش از سه بار در هفته2- اگر مجبورید که هر روز یا اکثر روزها از مسکن استفاده کنید. 3- اگر بیش از دوز توصیه شده بر روی هر دارو برای کاهش سردرد خود استفاده می‌کنید. 4- در صورتی که علاوه بر سردرد دچار تب یا گرفتگی و دردگردن - کوتاه شدن تنفس، تب و یا علایم غیرمنتظره که بر روی چشم‌ها، گوش‌ها، بینی و گلو - سرگیجه، عدم تعادل یا اختلال در صحبت کردن و ضعف ویا دچار استفراغ شدید نیز می‌شوید.

میزان بالای فیبر در موز، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد. موز میوه‌ای مقوی است که در تسکین و بهبود علایم سندرم قبل از قاعدگی در زنان می‌تواند مؤثر باشد. این میوه گرمسیری سرشار از پکتین است. موز سبز در یک سوم حیوانات آزمایشگاهی سبب کاهش کلسترول و در 30 درصد آنها سبب افزایش کلسترول شده است. موز کاملا رسیده نرم و نشاسته‌ای برای معده خوب است. موز سطح پوشاننده معده را قوی و مستحکم می‌کند. موز سرشار از ویتامین b6 است.

زیتون به دلیل دارا بودن املاح غنی معدنی و ویتامینها میوه‌ای مغذی و بسیار مفید است و جویدن برگ آن نیز بوی بد دهان را از بین می‌برد. فسفر، کلسیم و پتاسیم، آهک، پروتئین، روغن، گوگرد و آهن از خواص درمانی زیتون است. استفاده زیاد آن تاثیر منفی در وضعیت خواب افراد می‌گذارد. مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسیرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک خورده، درمان شوره سر و ریزش مو، جلوگیری از سفیدی مو دارد. پوست و برگ درخت زیتون دارای خواص تب‌بر است.

نارنگی با فسفر زیاد باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود. نارنگی دارای املاح و ویتامین‌های فراوان و غنی از فسفر است. ‌جوشانده برگ‌های آن برای تصفیه خون بسیار مناسب است. این میوه برای برای رفع بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفیدست.

‌بر اساس تحقیقات انجام شده میوه‌هایی مثل سیب، آلبالو، گیلاس، مرکبات و همچنین گیاهانی نظیر پیاز، گل کلم و ترب به دلیل اینکه حاوی رنگدانه‌های طیف زرد تا ارغوانی هستند می‌توانند سدی در برابر گرفتگی عروق و بیماریهای قلبی باشند. رنگدانه‌های قرمز می‌توانند از اکسیده شده LDL کلسترول جلوگیری کرده و مانع رسوب چربی بر دیواره رگها شوند

دفع آهن و ویتامین B1 در بدن از عوارض مصرف چای بلافاصله بعد از غذاست. چای دارای ماده‌ای به نام «تاتن» است که به راحتی با آهن موجود در منابع گیاهی ترکیب می‌شود. همچنین، آهن یک ماده مغذی است که جذب آن در دستگاه گوارش مشکل بوده و به مقدار اندک و به سختی جذب می‌شود. بنابراین مصرف چای بعد از غذا سبب می‌شود آهن غذا با ماده تاتن موجود در چای ترکیب شده و در نتیجه انسان در معرض خطر کمبود آهن و همچنین کمبود ویتامین B1 قرار گیرد.

 



نویسنده : ابولفضل جهانگرد » ساعت 4:16 عصر روز شنبه 92 آذر 2